עיכובים של חברות התעופה יכולים לגרום לעגמת נפש, לאבדן של כסף ולעיתים לביטול של טיולים וחופשות. אך האם ידעתם כי אתם יכולים להיות זכאים לפיצוי בשל העיכובים הללו? בנסיבות מסוימות ניתן לבקש פיצוי מחברות התעופה כאשר משהו משתבש. למעשה, ייתכן אפילו שתהיו זכאים על פי חוק לפיצוי. לא משנה מאיזו סיבה קרה שהטיסה שלכם התעכבה, תמיד כדאי לבדוק אם אפשר לקבל פיצוי כספי מחברת התעופה האשמה. כמוכן שאפשר להגיש את כל הניירת לבד בחינם, אבל אם אין לכם זמן או שאתם לא סובלים ביורוקרטיה, זה המקום שבו AirHelp – חברת תביעות נגד חברות התעופה – נכנסת לפעולה.
מה זה AirHelp?
AirHelp היא חברה גרמנית עם מאות עובדים שעוזרת למי שנפגע מעיכובים בטיסה, מטען שאבד ותקלות אחרות לבקש פיצוי בקלות דרך ממשק אינטרנטי פשוט. השירות יצור בשמכם קשר עם חברת התעופה, כך שלא תצטרכו לנהל שיחות טלפון, לשלוח ערימות ניירת ואינספור הודעות דוא"ל בעצמכם.
בכתבה זו נסקור את המקרים בהם ניתן לדרוש פיצוי מחברות התעופה, נדבר בהרחבה על השירות של AirHelp. לאחר מכן, נסיים ביתרונות והחסרונות של השימוש ב-AirHelp.
מתכננים כעת את החופשה שלכם?
הנה האטרקציות והפעילויות המובילות השנה בסן מרינו. הן מבחינת מחיר והן מבחינת החוויה:
- מדריך שמע מקיף לסיור רגלי בסן מרינו
- סיור פרטי עם מדריך תיירים במרכז ההיסטורי של סן מרינו
- מבולוניה: סיור יום פרטי בסן מרינו עם ארוחת צהריים
- סיור הליכה היסטורי פרטי בסן מרינו
- חווית מולטימדיה במוזיאון טיטאנוס
- סיור מודרך סן מרינו עם טוסט בשקיעה
- סיור פרטי מודרך בעיר סן מרינו
- טרק ואפריטיף על הצוקים של סן מרינו
- סיור מודרך + אפריטיף לזוג בבר יין
מתי ניתן לדרוש פיצוי מחברות התעופה דרך AirHelp?
אפשר לקבל פיצוי על מגוון רחב של תקלות שנגרמות על ידי חברות תעופה. מאיחור בהגעת המטען ליעד ועד לטיסות בהן היה אובר בוקינג ונדרשתם להמתין לטיסה חלופית. ייתכן שתוכלו לקבל פיצוי כספי על הזמן שבזבזתם על מציאת טיסות חדשות או קניית בגדים חדשים וציוד טיולים.
1. עיכובים וביטולי טיסות
אם אתם טסים לאחת ממדינות האיחוד האירופי, מהאיחוד או בתוך האיחוד, הטיסה שלכם מכוסה במסגרת תקנה שנקראת EC 261 Regulation. חוק זה מסדיר את זכויות הנוסעים ומעניק פיצוי לטסים שחוו בעיות כשטסו עם תעופה מסחרית.
אחד היתרונות העיקריים של התקנה הזו הוא פיצוי על עיכוב וביטול טיסות. הפיצוי מתחיל כאשר הטיסה מתעכבת ב-3 שעות או יותר. הסכום המגיע לכם יכול להמשיך ולעלות בהתבסס על זמן העיכוב. בטבלה הבאה תוכלו לראות את גובה הפיצוי כאשר טיסה באיחוד האירופי מתעכבת:
- בטיסות למרחק של מעל ל-1500 ק"מ – פיצוי של 250 אירו על עיכוב מעל 3 שעות או במקרה שהטיסה בוטלה
- בטיסות בתוך האיחוד האירופי במרחק שקטן מ-1500 ק"מ – פיצוי של 400 אירו על עיכוב מעל 3 שעות או במקרה שהטיסה בוטלה
- בטיסות מ/אל האיחוד במרחק של בין 1500 ל-3500 ק"מ – פיצוי של 400 אירו על עיכוב מעל 3 שעות או במקרה שהטיסה בוטלה
- בטיסות מ/אל האיחוד במרחק של מעל 3500 ק"מ – פיצוי של 300 אירו על עיכוב בין 4-3 שעות או 600 אירו בעיכוב של מעל 4 שעות או במקרה שהטיסה בוטלה
- חברת התעופה חייבת גם לספק לכם אוכל וחדר במלון במקרים של המתנה ממושכת, לרוב של לילה או מעל לכך.
התקנה הזו חלה גם על מדינות שאינן חברות באיחוד כמו איסלנד, נורבגיה, שוויץ, לונדון ואזורים שבשליטה אירופאית על אף שאינם בישבת אירופה כמו גיאנה הצרפתית, האי מרטיניק, גוואדלופ, האי ראוניון, סן מרטין, מדיירה, האיים האזוריים והאיים הקנריים.
עם זאת, לא כל העיכובים בטיסות באיחוד האירופי זכאים לפיצוי. טיסות שמתעכבות בגלל "נסיבות חריגות" (רק במקרה שחברת התעופה יכולה להוכיח שלא הייתה לה דרך למנוע את העיכוב) אינן מכוסות במסגרת התקנה הזו. נסיבות חריגות הן למשל מעשי טרור, שביתות של עובדי חברות תעופה), מזג אויר קיצוני ולא צפוי, מקרי חירום רפואיים, חוסר יציבות פוליטית ועוד.
במקרה של עיכוב באשמת חברת התעופה, אתם זכאים לפיצוי עד 3 שנים לאחר המקרה. יותר מזה, גם אם חברת התעופה נתנה לכם שובר הנחה, חדר במלון או אוכל במהלך ההמתנה, אתם עדיין זכאים לפיצוי כספי אז אל תהססו לדרוש פיצוי.
נכון להיום בארה"ב אין חוק דומה לגבי עיכובים או ביטולי טיסות. נסו לבקש מחברת התעופה פיצוי ישירות – בטח אם יש לכם כרטיס נוסע מתמיד של אותה חברה. AirHelp יכולה לעזור לכם במסגרת השירות המורחב שלה AirHelp פלוס.
טיסות קונקשן שהוחמצו
תקנה EC 261 מאפשרת גם לנוסעים שמפספסים טיסות קונקשן אל או מהאיחוד האירופי לדרוש פיצוי בחלק מהמקרים. אתם זכאים לפיצוי אם תפספסו קונקשן מכל סיבה שאינה בשליטתכם. לדוגמה, אם פספסתם את הקונקשן עקב עיכוב בטיסת ההלוך, אובר בוקינג או שביתה, אתם יכולים לקבל עד 600 אירו פיצוי.
טיסות עם רישום יתר (אובר בוקינג)
בענף הטיסות מקובל שחברות התעופה מוכרות יותר כרטיסים ממספר המושבים במטוס מכיוון שלעתים קרובות לא כל מי שיש לו כרטיס מופיע לטיסה. חלק מהלקוחות עלולים לא להגיע, אחרים עלולים להחמיץ קונקשן, וחלקם יועברו לטיסה מוקדמת או מאוחרת יותר לפי בחירה. אבל במקרה הנדיר שבו כל מי שרכש כרטיס מופיע לטיסה, ייתכן שחלק מהלקוחות לא יוכלו לעלות למטוס מכיוון שפשוט אין מספיק מושבים לכולם.
במקרים הנדירים הללו, חברות התעופה מפצות את מי שלא הצליח לעלות למטוס. אם קיבלתם פיצוי כזה מבחירה, זה נחשב כאילו וויתרתם על הכיסא שלך מרצונך ואינכם זכאים לפיצוי נוסף דרך AirHelp.
גם ארה"ב וגם האיחוד האירופי דורשות שחברות תעופה יפצו נוסעים שסורבו לעלות לטיסה. כלומר, במקרים בהם אתם עדיין מעוניינים לעלות למטוס ונאלצתם על ידי חברת התעופה לוותר על הכיסא שלכם למרות שהוצע לכם פיצוי. בארה"ב, הנוסעים זכאים לפיצוי של עד 1350 דולר כאשר מקרה כזה קורה. באירופה זכאים לפיצוי של עד 600 אירו.
לדעתנו, כדאי להיענות להצעת חברת התעופה בשער אם תרצו לקבל פיצוי במקרה של אוברבוקינג כי בנוסף לפיצוי חברת התעופה עדיין נדרשת להטיס אתכם גם אם זה במועד מאוחר יותר.
שנמוך מחלקה
אם רכשתם כרטיס במחלקה ראשונה, מחלקת עסקים או פרימיום והגעתם למושב בדרגה נמוכה נמוך יותר עקב ביטול טיסה או עיכוב, אתם זכאים לפיצוי גם על זה בעת טיסה לאיחוד האירופי, ממנו או בתוך האיחוד האירופי. תקנה 261 קובעת כי במקרה כזה אתם זכאים להחזר בשווי של 50% בממוצע מהעלות המקורית של הכרטיס שלכם בנוסף לפיצוי על עיכוב הטיסה.
נכון להיום, בארה"ב אין תקנה שמחייבת פיצוי במקרה כזה. עם זאת, ניתן לבקש פיצוי מחברת התעופה ישירות. יתרה מכך, אתם יכולים ללנסות לבטל את העסקה בכרטיס האשראי שלכם אם בסופו של דבר לא קיבלתם את השירות שהובטח לכם.
עיכובים בהגעת מטען או מטען שנפגע
יתכן שתהיו זכאים לפיצוי אם המטען שלכם הגיע ליעד באיחור או שהמטען הגיע אבל שהמזוודה או התיק נפגעו. זה נכון הן בארה"ב והן באיחוד האירופי. AirHelp עוזרת בהגשת תביעות אם יש לכם שירות של AirHelp Plus.
אם אתם רוצים לעשות זאת בעצמכם, פתחו קריאה בשירותי הכבודה בשדה התעופה ביעד ברגע שאתם נוחתים. לאחר מכן, תעדו את כל הרכישות ושמרו קבלות על כל החיובים הנלווים וההחלפות שנגרמו בגלל התיק הפגוע, שאבד או שמתעכב. לאחר שתקבלו את התיק שלכם, הגישו תביעה ישירות לחברת התעופה. בתביעה זו, בקשו החזר עבור מה שרכשתם בגלל אבדן התיק או העובדה שהוא הגיע באיחור ליעד.
במקרה של מזוודה או תיק שנפגעו, הגישו תביעה בזמן שאתם בשדה התעופה. בדרך כלל, חברת התעופה תנסה לנהל איתכם משא ומתן במקום, תציע לרכוש עבורכם מזוודות חדשות או תציע לשלוח את התיק שלכם לתיקון.
אם המטען שלכם אבד, אתם תצטרכו לפנות לחברת התעופה לקבלת החזר על הפריטים שהיו בתיק. הפיצוי הממוצע המקובל בארה"ב במקרה כזה הוא בממוצע 2500 דולר. לפי תקנת EU 261, תהיו זכאים לעד 1,300 אירו אם המטען אבד, התעכב או ניזוק. במקרה כזה כמו שאמרנו קודם, עליכם ליצור קשר עם חברת התעופה בתוך 21 ימים. יש לדווח על מטען שאבד תוך 7 ימים.
כמה עולים השירותים של AirHelp לתביעת פיצוי מחברת התעופה?
למרבה המזל, AirHelp פועלת בדרך של "תשלום על בסיס הצלחה". משמעות הדבר היא שאינכם משלמים ל-AirHelp אלא אם כן תזכו ותקבלו פיצוי מחברת התעופה שלכם.
ברוב המקרים AirHelp גובה עמלה של כ-35% מסכום הפיצוי אך אם נדרשת התערבות משפטית היא יכולה לגבות עוד 15% מהפיצוי. המשמעות היא שאתם תשלמו ל-AirHelp בין 35%-50% מהפיצוי שתקבלו.
הפשטות היא היתרון של החברה הזו. במקום שתצטרכו למלא ידנית טפסי בקשת פיצוי ולספק הוכחה לכך שהטיסה התעכבה, AirHelp תעשה את כל זה עבורכם. כל שעליכם לעשות הוא למלא טופס אונליין פשוט באתר של AirHelp והחברה תדאג עבורכם לעבודה השחורה הזו.
איך להשתמש ב-AirHelp?
- עברו אל אתר AirHelp ובמרכז המסך תמצא טופס שבו תוכלו להזין את שדה תעופה המוצא והיעד של הטיסה שהתעכבה. לאחר מכן לחצו על הכפתור שמימין לטופס.
- כעת, תישאלו אם היתה או היו לכם טיסות המשך. ענו בכן או לא, ולאחר מכן לחץ על כפתור ההמשך.
- לאחר מכן תתבקשו למלא תאריך ולבחור את טיסתכם מבין הטיסות באותו תאריך.
- כעת תישאלו מה השתבש בטיסה שלכם כמו ביטול טיסה, איחור או אובר בוקינג. בחרו מבין האפשרויות המוצגות ולחצו על כפתור ההמשך. בהתאם לאפשרות שבחרתם, AirHelp תבקש מידע נוסף הסיבה לעיכוב וכדומה. ענו על שאלות אלו כמיטב יכולתכם וידיעתכם ולחצו על המשך.
- כעת תתבקשו למלא פרטים אישיים כמו שם ומייל לחתום דיגיטלית על טופס המעניק ל-AirHelp זכות לטפל בתיק שלכם נגד חברת התעופה.
- כעת תתבקשו להעלות עותק של כרטיס העלייה למטוס או כרטיס הטיסה הדיגיטלי שלכם. לחצו על המשך לאחר שהעליתם את הקובץ, והם יתחילו לעבוד על התיק שלכם.
ב-AirHelp אומרים שברוב התביעות לוקח בערך 2-4 חודשים לקבל פיצוי. בכל מקרה, בכל עת ניתן ליצור קשר עם AirHelp ולקבל עדכון לגבי התביעה.
מה זה AirHelp Plus ומה היתרונות של השירות הזה?
AirHelp מציעה גם שירות פרימיום בשם AirHelp Plus. השירות הזה מציע כמה תכונות פרימיום כמו עזרה בקבלת פיצוי על דברים שאינם מכוסים בחוק האיחוד האירופי 261 כמו עיכובים מחוץ לאיחוד האירופי, עיכובים קלים בטיסות ועוד. פיצוי מסוג זה ניתן בדרך כלל ישירות על ידי חברת התעופה בצורה של נקודות או שוברי טיסה.
אבל אחת ההטבות החשובות יותר ב-AirHelp Plus היא העזרה בקבלת פיצוי על כבודה שאבדה, שהגיעה באיחור או שהגיעה עם נזק. תוכלו לקבל פיצוי של עד 1500 דולר עבור תביעות מהסוג הזה ולכן אם אתם טסים תדיר עם מזוודות, תקלה מהסוג שתיארנו זה רק עניין של זמן.
ניתן להירשם ל-AirHelp Plus תמורת כ-20 אירו לשנה או תמורת 50 אירו לשנה. האפשרות היקרה יותר תאפשר לכם להתארח בטרקלינים שונים במקרה של עיכוב בטיסה של למעלה משעה.
היתרונות והחסרונות של השימוש ב-AirHelp
היתרונות ב-AirHelp
- השירות מספק דרך נוחה לבקש פיצוי עבור טיסות שהתעכבו, בוטלו מכל סיבה או ששונמכתם מהמחלקה עליה שילמתם. אינכם צריכים למלא טפסי תביעה או לפנות לבד לחברת התעופה.
- AirHelp Plus יכולה לעזור לך לבקש פיצוי על מטען שאבד, אחר או נפגע.
- ניתן לבקש פיצוי על טיסות שנדחו, בוטלו וכדומה במהלך 3 השנים האחרונות.
החסרונות ב-AirHelp
- השירות מוריד 35% ועד 50% מהפיצוי שתקבלו.
- ל-AirHelp Plus יש מעט תכונות פרימיום.
אז האם AirHelp שווה את זה?
התשובה הקצרה היא: זה תלוי.
מילוי תביעת EU 261 לא קשה מדי. בדרך כלל, אתם יכולים פשוט לשלוח דוא"ל לחברת התעופה ולציין כי – על פי תקנת האיחוד האירופי 261 – אתם זכאים לפיצוי עקב העיכוב הממושך. לחילופין, אתם יכולים למלא את הטופס הרשמי הזה של EU 261.
מצד שני, אם בתביעה שלכם צריך גם סיוע משפטי, ההליך כנראה יהיה ארוך יותר. ברוב המקרים, חברות התעופה ישלמו את התביעות הללו בלי הרבה סחבת שכן החוק כתוב בצורה ברורה מאוד.
במקרים של שנמוך, אובר בוקינג ותקלות מסובכות אחרות, אימייל או הטופס הסטנדרטי לא יספיק ויש יתרון ברור ל-AirHelp.
לסיכום
בסך הכל, AirHelp הוא שירות נהדר אם אין לכם אנרגיה או זמן להתמודד עם הטרחה שכרוכה בבקשת פיצוי מחברות התעופה. אמנם תקבלו פחות כסף מאשר אם תגישו תביעה בעצמכם אבל עדיף לקבל סכום נחמד של כמה מאות או אלפי אירו או דולר מאשר לא כלום.
שאלות נפוצות
הפיצוי המרבי שניתן לקבל הוא 600 אירו לנוסע עבור טיסה ארוכת טווח של האיחוד האירופי שבוטלה או מתעכבת מעל 4 שעות או יותר – ניתן לתבוע פיצוי כאן. הרחבנו בתחילת הכתבה על פיצויים נוספים.
לא כי אין חוק פדרלי שמגן על עיכוב בטיסות בארה"ב. אך עם זאת, ייתכן שבעלי AirHelp Plus יוכלו לקבל עזרה בבקשת פיצוי בטיסות אלו כי השירות עוזר בבקשת פיצוי על דברים שאינם מכוסים בתקנת EU 261 האירופאית.
רוב התביעות מטופלות תוך 2 עד 4 חודשים מהגשת התביעה. תביעות המצריכות הליך משפטי עשויות להימשך זמן רב יותר.